tiistai 23. heinäkuuta 2013

Tupakantuskaa ja muuta ajankohtaista

Olen nyt ollut tupakatta liki viikon. Siksi blogissakin on hiljaista. Vielä tässä sinnitellään.


Tupakalla on siis oikein paljon hyviä puolia. Niitä ei yleensä osata luetella. Kyllä Pekka Puskankin THL osaa laskea, että kansantaloudelle olisi parasta, että työelämästä kylliksi saaneena kuolla kupsahtaisi eläkeiän kynnyksellä. Olisi kuitenkin kartuttanut eläkevarantoja yhteiseksi hyväksi. Nyt ihmetellään paisuvaa dementoituneiden vanhusten määrää käänneltävänä vaipoissaan pitkäaikaissairaanhoidossa. He ovat terveellisten elämäntapojensa vuoksi jääneet vuositolkulla yhteiskunnan ylläpitämiksi. Että kun huomaavaisen tupakoitsijan näette, voi muistaa omaa tuloveroprosenttiaan ja sitä, kuinka paljon tupakkavero ja tupakoitsijoiden kansantaloudellisesti edulliset kuolleisuusiät hyvinvointiyhteiskuntaamme ylläpitävät.

No, se siitä. Olen nyt toistaiseksi vähän aikaa tupakatta. En siis aio enää kirjoja kirjoittaa. Jos oikein tosissani vielä jotain kirjoittaisin, niin työ alkaisi Marlboro-askin hankinnalla. Että olen nyt päättänyt ryhtyä kiusankappaleeksi, olla tekemättä mitään tuottavaa tai tuottamatontakaan työtä ja elää tässä vielä jonkin aikaa. Teidän kaikkien veronmaksajien eläkeläiselättinä.

Saattaa hyvinkin olla, että terveydellisistä syistä päädyn palaamaan tupakkaan. Sehän on ollut minulle vuosikymmeniä tapa käsitellä itsekseni kaikki elämäni ikävät asiat. Näin olen välttynyt masennukselta. Mielisairaat ja masentuneet tupakoivat usein. Psykiatrituttavani kertoi potilaansa halunneen vaihtaa masennuslääkkeensä, uusi lääke oli vienyt tupakoinnista ilon. Olen minäkin tässä kokeillut kaikensorttisia farmakologisia keinoja, mutta nyt olen melkein luomu, vain nikotiinilaastari ja satunnainen nikketabletti.

Tärkein syy siihen, että en ole aiemmin ihan tosissani yrittänytkään on siinä, että äitini hyvää tarkoittaen kerran jossain sukujuhlissa pyysi tuttavalääkäriä pitämään minulle puhuttelen tupakoinnin lopettamisesta. Niinpä sitten 15-vuotiaana minulle pidettiin oikein lääkärin toimesta nuhdesaarna kaikkien kuullen. Silloin päätin, että ikinä en tupakointia lopeta. Nyt näyttää pahalta, että saatan pettää lupaukseni. Vaikka minusta luotettavuus olisi arvokas asia.

Ei kommentteja: